financiele dienstverleners  
 
' Onze adviseurs bundelen specialistische kennis en geven financieel advies op het gebied van pensioenen en hypotheken.'



Introductie
Wie zijn wij?
De oplossing
Gids in de jungle
Onze werkwijze


Pensioenen
Hypotheken
Financiering van
beleggingspanden

Verzekeringen


door De Heeren
van Leyden

over De Heeren van Leyden
 Betalen voor ...
        •
Verzekeraars...
Een gouden toekomst?
Betalen voor 'gratis'...
Is er een financial...
Transparant pensioen...


E-mail
Routebeschrijving

'Verzekeraars beheersen straks de adviesbranche'

Verzekeraars zien hun lucratieve markt langzaam door de vingers glippen. Allerlei fiscale douceurtjes voor hun producten zijn geschrapt en de laatste zullen onder het nieuwe kabinet spoedig volgen. In deze misère proberen verzekeraars hun greep op hun afzetkanaal, het intermediair, te vergroten.


René Hilkhuysen (l.) en Robert Borrenbergs trachten zich staande te houden als onafhankelijke tussenpersonen.

Onafhankelijke tussenpersonen - ooit de belofte voor een nieuwe start van de adviesbranche - krijgen het moeilijk. "Als de politiek niet ingrijpt beheersen verzekeraars straks de adviseurs. Elke onafhankelijkheid is dan zoek." René Hilkhuysen en Robert Borrenbergs. Jarenlang hielden ze op feestjes de kaken stijf op elkaar als hen naar hun werk werd gevraagd. Financieel adviseur, of erger nog tussenpersoon, heeft een niet al te beste roeping. "In de lijst welk beroep het meeste vertrouwen geniet, bungelt de financieel adviseur onderaan, naast de autoverkoper", verklaart Hilkhuysen.

Assurantie-adviseurs hadden dan ook de schijn tegen. Voor producten als levensverzekeringen kregen ze een forse afsluitprovisie, een bedrag ineens, van de verzekeraar. De hoogte ervan - veelal duizenden guldens - wordt voor de consument verborgen gehouden. Tussenpersonen zouden zich daardoor eerder laten leiden door het provisiebedrag dan het belang van de consument. Wat eveneens aan het oog werd onttrokken was of het adviesbedrijf niet eigendom (captive) was van een verzekeraar. Ook dat zou de consument niet begrijpen.

Hilkhuysen en Borrenbergs ondervonden de belangenverstrengeling als adviseur bij ING aan den lijve. Hilkhuysen: "ING is eigelijk een captive van Nationale Nederlanden. Je kreeg als adviseur per product een jaardoelstelling op volume en bedragen. Daar lagen die belangen heel duidelijk. Een ander merk verkopen, kon eigenlijk niet."

De twee collega's besloten daarom een nieuwe weg in te slaan als de Heeren van Leyden, een onafhankelijk adviesbureau. De wet hielp een handje door meer variatie op de provisiestructuur toe te staan. Zo kon provisie aan de klant worden doorgegeven (retourprovisie) en kon deze worden uitgesmeerd over de jaren (doorlopende provisie). De gedachte achter doorlopende provisie is dat het een tussenpersoon motiveert om gedurende de hele looptijd de verzekerde goed bij te staan.

Weinig tussenpersonen hebben die stap gemaakt. De Heeren van Leyden adviseren op basis van een uurtarief. De klant weet daarmee dat niet de hoogte van de provisie, maar zijn situatie uitgangspunt is. Besluit de klant een product af te sluiten, dan ontvangen Borrenbergs en Hilkhuisen doorlopende provisie van de verzekeraar. Die provisie bestaat uit maximumbedragen. "We kunnen zelf bepalen hoe hoog die is. Het is echter puur bedoeld om onze adminstratiekosten te dekken. We laten onze klant die provisie ook zien. We laten ons controleren."

Volgens Borrenbergs zit het gros van tussenpersonen nog steeds op afsluitprovisie, omdat ze niet jarenlang op hun geld willen wachten. "En die provisie vertellen ze liever niet aan hun klanten." Adviseurs die dit front doorbreken worden met achterdocht bekeken. Verzekeraars waren eerst milder, maar de maatschappij die vroeg welke omzet het duo voor hem zou draaien kreeg te horen: "Dat weten we niet, we kopen alleen in bij de beste." Dat leidde tot opgetrokken wenkbrauwen bij een partij die graag zoveel mogelijk polissen verkoopt. Is de omzet te laag, dan wordt de relatie met de adviseur zelfs vaak beëindigd. "Zo kregen wij laatst een brief van een verzekeraar dat we te weinig omzet voor hem hadden gemaakt, het agentschap werd daarom ingetrokken", aldus Borrenbergs. Op zijn vraag of de verzekeraar de gesloten contracten zelf verder zou begeleiden, werd die beslissing teruggedraaid. Daar had het concern geen zin in. Het opzeggen van de relatie is desalniettemin een vervelend dreigement. Borrenbergs stelt: "Een verzekeraar zou verplicht moeten zijn om een agentschap af te geven".

Verzekeraars kopen al jarenlang tussenpersonen op om meer greep op het distributiekanaal te hebben. Omzetverplichtingen - de tussenpersoon moet een deel van zijn omzet naar de moedermaatschappij schuiven - zijn daarbij eerder regel dan uitzondering. De klant weet van niets en gelooft dat hem het beste product wordt geadviseerd.

Borrenbergs: "De trend is nu dat verzekeraars hun greep op de markt verliezen. Hun reactie is dat ze nog meer tussenpersonen gaan kopen." Verzekeraars voelen de druk van lagere rendementen, dus ze moeten ook wel om de omzet op peil te houden, zo meent hij. "De verkoop van lijfrentes en kapitaalverzekeringen is ingezakt. Die zijn fiscaal niet meer interessant."

Lichte paniek dus bij verzekeraars die zich tegenover een mondiger klant op een moeilijke afzetmarkt ziet geplaatst. Het kopen van adviseurs blijft echter niet meer onopgemerkt. Zo houdt Assurantiemagazine een lijst van deze captives bij, er staan er circa vijfhonderd op. Borrenbergs: "Tegenwoordig moet je bovendien aan je voordeur laten weten dat je captive bent. Dat doet echter niemand."

De adviseur waarschuwt dat de macht van verzekeraars groeit. "Straks zijn er nog zo'n vijf à zes grote verzekeraars over, een marktmacht waar de consument geen invloed meer op heeft. De onafhankelijke adviseur is dan een groot goed, laat de politiek dat goed in de gaten houden."

Copyright (c) 2002 De Financiële Telegraaf

 
 

© De Heeren van Leyden - hypotheken en pensioenen